Muzyka stała się znakiem jakości krakowskiego Festiwalu Kultury Żydowskiej. Nigdy nie schlebiała gustom, ale je kształtowała; nie stawiała na „gwiazdy”, ale pomagała stać się nimi i przede wszystkim: pokazywała ogromną różnorodność świata żydowskiego.
Tak będzie również i w tym roku – poczytajcie i posłuchajcie naszych tegorocznych propozycji muzycznych.
Zdecydowana większość projektów będzie zaprezentowana festiwalowej publiczności po raz pierwszy, a niektóre z nich powstały specjalnie na nasze zamówienie. Oto nasza cała koncertowa oferta – szczegóły znajdziecie poniżej!
- Frank London’s Klezmer Brass Allstars: Chronika
- Veronika Varga i Andreas Andreou: Pieśni Rozy Eskenazi
- Bester Quartet i Maya Belsitzman: Pieśni Mordechaja Gebirtiga
- Michael Winograd Plays Tanz! Klezmerskie arcydzieło odkryte na nowo!
- Nachum // Pękala / Bilińska / Rzepka / Zylberberg / Łyszkiewicz //
- Koncert szabatowy: Maya Belsitzman, Matan Ephrat z zespołem
- Deborah Strauss, Jeff Warschauer, Zilyin Biret: Szabatowe światło
- Ziryab Trio
- Frank London’s The City of God
- Szalom z Kazimierza, goście specjalni: Dudu Tassa, Jonny Greenwood, BoomPam i Mała Orkiestra Dancingowa
- Klasyka w południe: The Strauss/Warschauer Duo
- Koncert kantorów: Będę chwalił Pana póki żyję

Chronika
Frank London’s Klezmer Brass Allstars
Koncert zatytułowany „Chronika” to wspólna zabawa, wykraczająca poza granice społeczne i różne gatunki muzyki. Usłyszymy podczas niego muzykę opartą na tradycji, ale w połączeniu z muzyką acid – będzie to świętowaniem kultury, języka i niezwykła radość z tego świętowania. Program koncertu płynnie łączy muzykę jidysz, klezmerską, elektroniczną i psychodeliczną, co czyni go najbardziej zaawansowaną fuzją brzmień tradycyjnych i eksperymentalnych dokonaną przez Londona. „Chronika” to materiał piątego albumu zespołu Franka Londona, Klezmer Brass Allstars.
Frank London (trąbka), Michael Winograd (klarnet), Sarah Gordon (wokal), Benjy Fox Rosen (elektryczna gitara basowa), Sam Harmet (gitara, sampler), Sanne Möricke (akordeon), Christian Dawid (saksofon), David Licht (perkusja)
środa, 25 czerwca 2025, godz. 19.00
synagoga Tempel, ul. Miodowa 24
bilety: 130 / 80 PLN
Pieśni Mordechaja Gebirtiga
Bester Quartet, Maya Belsitzman i goście
Mordechaj Gebirtig – poeta, kompozytor, bard krakowskiego Kazimierza, uznawany jest ostatnim żydowskim artystą ludowym. Jego twórczość odzwierciedla złożoność kultury i życia społecznego Żydów w przedwojennej Polsce, a przede wszystkim w Krakowie. Jego wiersze i piosenki są opowieściami o międzywojennej rzeczywistości, ale także zapisem niebywałej tragedii holokaustu.
Jarosław Bester, twórca Bester Quartet ( dawniej The Cracow Klezmer Band) , muzyk o niezwykłej wrażliwości muzycznej wraz ze znakomitą Izraelską wokalistką i wiolonczelistką Mayą Belsitzman zaprezentują magiczne, pełne nostalgii oraz niesamowitej ekspresji muzyczne przestrzenie. Będziemy świadkami autorskiego odczytania pieśni Gebirtiga, przefiltrowane przez charakterystyczne brzmienie i wyobraźnię zespołu Bester Quartet, przy wsparciu wspaniałych instrumentalistów zaproszonych do tego projektu. Koncert ten będzie swoistym hołdem dla tego wybitnego twórcy od niepokornych artystów, tworzących ponad czasem, ponad językiem i ponad tradycją.
Maya Belsitzman (wokal), Bester Quartet: Jarosław Bester (akordeon), Ryszard Pałka (perkusja), Dawid Lubowicz (skrzypce), Maciej Adamczak (kontrabas); Michał Bylica (trąbka), Alicja Szydłowska (wiolonczela),Martyna Sołtys (wiolonczela), Agata Jończak (wiolonczela), Monika Wursten (wiolonczela)
środa, 25 czerwca 2025, godz. 22.00
synagoga Tempel, ul. Miodowa 24
bilety: 130 / 80 PLN
Nachum
Pękala / Bilińska / Rzepka / Zylberberg / Łyszkiewicz
Nachum to zespół, który jako punkt wyjścia do swojej muzyki obrał twórczość żydowskiego kompozytora pochodzącego z Rzeszowa – Nachuma Sternheima. Jego utwory, choć nauczane są i śpiewane w USA, Izraelu i odnaleźć je może w wielu antologiach pieśni jidysz wydanych za oceanem, w Polsce pozostają praktycznie nieznane. Na swój muzyczny warsztat wziął je perkusista Miłosz Pękala (m.in. Kwadrofonik, Mitch & Mitch), nadając im awangardowy charakter oscylujący na pograniczu jazzu, muzyki rozrywkowej i eksperymentu.
Całości dopełniają aranżacje Noama Zylberberga, pianisty od wielu lat mieszkającego i tworzącego w Warszawie, zafascynowanego polską muzyką popularną międzywojnia, którą aranżuje i wykonuje wraz ze swoją Małą Orkiestrą Dancingową.
Żeńską część składu tworzą Ola Bilińska (m.in. Babadag, Berjozkele, Bye Bye Butterfly), wokalistka znana ze swoich współczesnych interpretacji muzyki tradycyjnej, w tym pieśni w języku jidysz, oraz Ola Rzepka (Drekoty, Pogodno, Alte Zachen) – perkusistka i kompozytorka tworząca w domenie alternatywy i współczesnej muzyki improwizowanej.
Ola Bilińska (wokal), Ola Rzepka (perkusja), Miłosz Pękala (wibrafon), Noam Zylberberg (pianino, wokal), Piotr Łyszkiewicz (saksofon)
czwartek, 26 czerwca 2025, godz. 19.00
synagoga Tempel, ul. Miodowa 24
bilety: 130 / 80 PLN
Michael Winograd plays Tanz!
Klezmerskie arcydzieło odkryte na nowo
W 1956 roku słynny klarnecista jazzowy i klezmerski Sam Musiker wydał album TANZ! w Period Records. Znalazły się na nim oryginalne utwory i inspirujące aranżacje żydowskiej muzyki tanecznej. Oprócz Sama, wystąpił na niej jego teść, Dave Tarras, Król Klezmerów. Dzięki udziałowi zespołu genialnych muzyków, TANZ! stał się przełomowym dziełem, przeplatającym współczesne i tradycyjne brzmienia w niespotykanym dotąd kontekście. Po uzyskaniu wsparcia dużej wytwórni jedyną przeszkodą na drodze do wielkiego sukcesu TANZ! był brak publiczności. W 1956 roku żydowska publiczność była bardziej zainteresowana popularną muzyką amerykańską, dlatego TANZ! odniósł niewielki sukces komercyjny, a jego muzyka nigdy nie została wykonana na żywo.
Teraz, niemal 70 lat później, klarnecista pochodzący z Brooklynu – Michael Winograd – przywróci brzmienia TANZ! do życia, wykonując wyjątkowy materiał albumu od początku do końca, po raz pierwszy w Polsce! Podobnie jak w przypadku samego oryginału, Michaelowi towarzyszy znakomity zespół muzyków, którzy zapraszają Was do podróży w czasie, aby zanurzyć się w brzmienia TANZ!
Michael Winograd (klarnet, instr. klawiszowe), Frank London (trąbka), David Licht (perkusja), Marine Goldwasser (klarnet), Christian Dawid (klarnet, kalrnet basowy, saksofon tenorowy), Sanne Möricke (akordeon), Patrick Farell (pianino), Benjy Fox-Rosen (kontrabas)
czwartek, 26 czerwca 2025, godz. 19.00
synagoga Tempel, ul. Miodowa 24
bilety: 130 / 80 PLN

Koncert szabatowy: Light, Love, Life & Family
Maya Belsitzman, Matan Ephrat i goście
Maya Belsitzman i Matan Ephrat powracają na FKŻ na kameralną piątkową uroczystość Kabbalat Shabbat wraz ze specjalnie na tę okazję stworzonym zespołem.
Szabat reprezentuje rodzinę, miłość, bliskość i światło. To ten moment w tygodniu, kiedy wszystko zwalnia, a rodziny spotykają się razem – esencja samego życia. Zabawa z dziećmi, wspólne śpiewanie piosenek, spotkania z przyjaciółmi i dalszą rodziną. Moment wyciszenia i tworzenia wspólnych doświadczeń.
Ten występ jest ucieleśnieniem tych właśnie elementów – miłosnych piosenek, przepełnionej światłem muzyki, która inspiruje nadzieję, utworów instrumentalnych, które celebrują życie, oraz szabatowych piyutim (pieśni liturgicznych) z tradycji rodzinnych przekazywanych z pokolenia na pokolenie.
Program obejmuje piękne utwory, takie jak piyut „Yedid Nefesh”, piosenki miłosne, w tym dobrze znane standardy, takie jak „At Last”, oryginalne kompozycje instrumentalne, muzykę klezmerską i wiele innych.
Maya Belsitzman (wiolonczela, wokal), Matan Ephrat (perkusjonalia), String Trio: Tali Goldberg (skrzypce), Sharon Cohen (skrzypce), Shuli Waterman (altówka); Salit Lahav (flet, akordeon), Uzi Feinerman (gitara, buzuki, mandolina)
piątek, 27 czerwca 2025, godz. 18.00
synagoga Tempel, ul. Miodowa 24
bilety: 150 / 90 PLN

Ziryab Trio
Fresco, Dakwar, Elias
Izraelskie Ziryab Trio powstalo by pokazać głębię muzyki orientalnej i jej różnorodność. Koncentruje się na wykonywaniu muzyki arabskiej i tureckiej z XIX i XX wieku.
Członkowie Ziryab – niegdysiejsi muzycy uznanego zespołu Bustan Abraham, wierzą, że bazując na bogatej tradycji muzycznej Wschodu, można tworzyć nową i oryginalną muzykę. Instrumentalnie, zespół jest wierny zasadzie budowania bliskowschodnich zespołów (Takht), który zwykle obejmuje pięć instrumentów: oud, skrzypce, riqq, qanoun i ney.
Taiseer Elias (oud), Nassim Dakwar (skrzypce), Zohar Fresco (perkusjonalia)
piątek, 27 czerwca 2025, godz. 21.00
Krużganki Kościoła św. Katarzyny, ul. Augustiańska 10
bilety: 130 / 80 PLN

Frank London’s
In the City of God
22 maja 2024 r. największe gwiazdy klezmerskiego i żydowskiego swiata muzycznego spotkały się w Beth El Synagogue Center, aby nagrać 8 nowych kompozycji Franka Londona. Sesja nagraniowa odbyła się w przeddzień leczenia Franka na rzadką i agresywną formę raka krwi, a to, co z niej wynikło, usłyszymy podczas koncertu w Hevre. Zebrani wokół szabatowego stołu muzycy zabiorą nas w świat ekstatycznej radości i duchowego uniesienia.
Frank London (trąbka), Sarah Gordon (wokal), kantor Jeff Warschauer (wokal, gitara), Jack Klebanow (wokal), Michael Winograd (klarnet), Benjy Fox Rosen (kontrabas), Sam Harmet (mandolina, gitara), Sanne Möricke (akordeon), David Licht (perkusja), Christian Dawid (saksofon), Deborah Strauss (wokal, skrzypce)
piątek, 27 czerwca 2025, godz. 22.00
Hevre, ul. Meiselsa 18
bilety: 130 / 80 PLN
Będę chwalił Pana póki żyję, będę śpiewał Bogu memu póki dni moich (Ps. 146, 2)
Koncert Kantorów w hołdzie błogosławionej pamięci Kantora Benziona Millera Z”L
Świadectwem prawdziwej przyjaźni może być jedynie śmierć. Ona tę przyjaźń pieczętuje. Na wieki wieków.
Przez dwadzieścia osiem lat miałem szczęście i zaszczyt przyjaźnić się z kantorem Benzionem Millerem. Niesłusznie używam czasu przeszłego, jako że przyjaźń ta nie skończyła się z chwilą Jego śmierci. Skończy się wraz z moim odejściem.
Hazan Miller szczerze kochał Kraków. Mimo choroby i sprzeciwu lekarzy 18 grudnia 2024 roku przyjechał z Brooklynu, aby właśnie tu, w gronie bliskich przyjaciół celebrować 77- mą rocznicę swoich urodzin. Zachowało się nagranie z Hawdali, podczas której – jak się miało okazać – po raz ostatni błogosławi wino, światło i wonności świata, który mu przyszło opuścić.
Wcześniej wspólnie planowaliśmy, że Benzion wystąpi razem ze swoim synem, kantorem Shimmy Millerem. Dzisiaj Shimmy zaśpiewa dla Ojca z innymi kantorami, niegdyś studentami Mistrza, a obecnie jednymi z najwybitniejszych kantorów naszych czasów.
Janusz Makuch

Kantorzy: Shimmy Miller, Nissim Sa’al, Israel Rand
Chór Kantorów, dyrygent: Maestro Yossi Schwartz
akompaniament: Menchem Bristowski
niedziela, 29 czerwca 2025, godz. 19.00
synagoga Tempel, ul. Miodowa 24
bilety: 150 / 90 PLN

Kantor Shimmy Miller
Urodzony w 1976 roku w Ontario, w Kanadzie, Shimmy Miller uczył się w Bobover Yeshivas w Nowym Jorku i w Londynie, a także w Yeshivat Avnei Nezer w Bayit Vagan, w Izraelu. Swoją karierę śpiewaka rozpoczął w wieku 5 lat jako solista w Young Israel Beth-El na Brooklynie, gdzie jego ojciec, Benzion Miller OB”M, sprawował funkcję kantora przez 42 lata. Studiował śpiew i liturgię kantoralną u dr. Dona Robertsa i u Darrela Lauera z Belz Cantorial School of Music na Yeshiva University, a także u światowej sławy kantora i muzyka Daniela Gildara.
Dziedzictwo śpiewu kantoralnego w rodzinie Millera sięga pokoleń. Jego ojcem był kantor Benzion Miller, dziadkiem kantor Aaron Miller a pradziadkiem Chaim Shimmon Miller, po którym nosi imię: wszyscy oni znani są na całym świecie jako niezrównani mistrzowie Chazanutu i Tefilah.
Miller koncertował w Izraelu, Europie i Kanadzie, a także w całych Stanach Zjednoczonych. Występował z Israel Philharmonic Orchestra, The Jerusalem Great Synagogue Choir pod batutą Eli Jaffe, a także z innymi wybitnymi orkiestrami i chórami.
Chazan Shimmy Miller pełnił funkcję kantora Congregation Bais Naftali w Los Angeles, CA. a także Ahavas Torah w Engelwood NJ. Miller zaczynał swoją karierę w chórach pracując w studio dla różnych kantorów i popularnych śpiewaków, a także jako lider chóru i dyrygent w Young Israel Beth-El w Boro Park, gdzie również urzędował jego ojciec. Miller często zastępował ojca jako chazan.
Tenor liryczny Kantora Millera cechuje się wyjątkową skalą. Jest mistrzem nusach, którego nauczył się przez lata asystowania ojcu, zarówno jako solista w chórze, jak i później jako dyrygent.

Kantor Nissim Saal
Nissim Saal to światowej sławy chazan, ceniony za wyjątkowy głos, imponującą skalę wokalną i wyjątkową kontrolę. Jego muzyczna podróż rozpoczęła się w młodym wieku, w wyniku inspiracji legendarnym Yossele Rosenblattem i innymi wielkimi chazanami z przeszłości.
Repertuar Nissima Saala wykracza poza tradycyjną muzykę kantoralną, obejmując różnorodne style, w tym muzykę chasydzką, operową i klasyczną. Jego wyjątkowy głos i wszechstronność oczarowały publiczność na całym świecie.
Nissim Saal występował w wielu prestiżowych salach, w tym: w Operze Izraelskiej, Teatrze Jerozolimskim, podczas ceremonii ONZ upamiętniającej Holocaust, w rezydencji Mar-a-Lago.
Odbył również wiele tras koncertowych po Australii, Polsce, Amsterdamie, Londynie, Budapeszcie i wielu miastach w Stanach Zjednoczonych.
Nissim Saal pełni funkcję głównego chazana w szanowanej Synagodze Centralnej Yeshurun w Jerozolimie. Ponadto często występuje jako gościnny chazan w renomowanych synagogach na całym świecie.

Kantor Israel Rand
Urodził się w Tel Awiwie w roku 1963. Już od najmłodszych lat wyróżniał się niezwykłym talentem muzycznym, jako dziecko pobierał nauki muzyki kantoralnej u kantora Shlomo Ravitza, poznając podstawy tej sztuki. Następnie został solistą w słynnym chórze dziecięcym pod batutą kompozytora Yigala Caleka.
Israel Rand ukończył z wyróżnieniem Tel Aviv Cantorial Institute prowadzony przez dyrygenta Eli Jaffe. Wśród wielu jego wybitnych był między innymi kantor Moshe Stern: Rand jest do dziś uważany za jednego z jego najwybitniejszych uczniów.
W 1989 roku Rand został wyznaczony głównym kantorem synagogi „Heichal Meir” w Tel Awiwie, idąc w ślady kantorów Yitzchaka Eshela i Binyamina Ungara. Rok później został mianowany Głównym Kantorem Wielkiej Synagogi w Ramat Gan, synagogi o najbardziej prestiżowym dziedzictwie kantoralnym w Izraelu.

Maestro Yossi Schwartz
Yossi Schwartz, urodzony w Seattle w 1991 roku, dorastał w rodzinie przesiąkniętej talentem muzycznym. Jego miłość do muzyki rozpoczęła się wcześnie, zainspirowana wielkimi kantorami minionych pokoleń. Jako nastolatek zanurzył się w żywych tradycjach muzycznych Wielkiej Synagogi w Jerozolimie, chłonąc kunszt znanych kantorów i profesjonalnych chórów.
Pod opieką tak słynnych postaci, jak Shlomo Goldhar, Maestro Elli Jaffe i Kantor Israel Rand, Yossi Schwartz doskonalił swoje umiejętności w zakresie muzyki, harmonii i dyrygentury. W 2011 roku założył renomowany Vocal Ensemble Pamonim, uznawany za jeden z najlepszych na świecie wokalnych zespołów kantoralnych.
Występował w Izraelu, Europie i Stanach Zjednoczonych w synagogach, na festiwalach żydowskich, koncertach i weselach. Jest ceniony za swój dramatyczny tenor, płynnie łączący różne style muzyczne, aby uświetnić żydowską muzykę liturgiczną. Znany ze swojej wyjątkowej zdolności do przyciągania i angażowania publiczności, Yossi tworzy inspirujące i niezapomniane doświadczenia, które łączą tradycję i nowoczesność.
Obecnie pełni funkcję dyrektora muzycznego Park East Day School i głównego kantora Skylake Synagogue w Miami, nadal inspirując publiczność i kształtując przyszłość muzyki kantoralnej i żydowskiej.

Menachem Bristowski, akompaniament
jest światowej sławy pianistą, który od 35 lat akompaniuje największym kantorom przez ostatnie 35 lat. Jako czołowy izraelski kantoralny pianista koncertowy towarzyszył m.in. izraelskiej orkiestrze filharmonicznej w największych i najbardziej i najbardziej prestiżowych salach koncertowych w Izraelu, jak również podczas Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie. Jest niezwykle utalentowanym muzykiem, a jego dorobek obejmuje aranżacje muzyczne dla orkiestry, kantora i chóru.
Pieśni Rozy Eskenazi
Veronika Varga i Andreas Adreou
środa, 25 czerwca 2025
Namiot FKŻ, ul. Józefa 36
wstęp wolny

Szalom z Kazimierza
Oto nastał ten przykry moment, kiedy po wielu, wielu latach zmuszeni jesteśmy opuścić ulicę Szeroką. Wbrew własnej woli. Powody są całkowicie od nas niezależne – jedne poważne, podyktowane względami bezpieczeństwa, inne żałosne, podyktowane chciwością i niechęcią.
Pamiętacie, że koncert „Szalom na Szerokiej” gromadził rokrocznie tysiące osób z Polski i całego świata. Był symbolem i celebracją żydowskiego życia. Siłą jednoczącą, drogą pojednania. Przesłaniem pokoju w świecie wojen i nienawiści. Sprawiał, że oczy świata zwrócone były na Kraków, a imię Krakowa rozbrzmiewało w różnych częściach świata. Teraz to już historia. Pozostało, co jest. Cóż…, w ( po-żydowskim ) interesie wielu jest kochać wyłącznie martwych Żydów. Tych żywych – już niekoniecznie.
W poszukiwaniu miejsc bardziej przyjaznych zdecydowaliśmy się – a wraz z nami wygnany Duch ulicy Szerokiej – przenieść na Plac Wolnica.
Gośćmi specjalnymi koncertu będą: Mała Orkiestra Dancingowa, Boom Pam oraz … Dudu Tassa z Jonnym Greenwoodem – ale to nie cały line-up koncertu. Więcej informacji i szczegóły koncertu znajdziecie wkrótce na naszej stronie.
